15 49.0138 8.38624 arrow 0 arrow 1 5000 1 0 horizontal http://www.egaga.pl 300 4000
Jesteśmy blisko dzieci

Szparagi – bogactwo zdrowia

Agata Opiela
15 kwietnia 2019

Kiedyś uznawane za luksus, dziś coraz częściej goszczą na naszych stołach. W kwietniu rozpoczyna się sezon na szparagi i jest to dla wielu osób kulinarna oznaka nadejścia wiosny. Szparagi to nie tylko skarbnica zdrowia na wiosnę, ale też wyśmienity smak, który może być wykorzystany w kuchni na wiele sposobów.

Szparagi znali już starożytni Rzymianie, Egipcjanie i Grecy, ale docenili je dopiero Włosi, którzy w okresie renesansu poznali się na ich wyjątkowym smaku i właściwościach zdrowotnych. Najczęściej w sprzedaży dostępne są szparagi zielone i białe, które nazywane są jedzeniem królów, ponieważ były wielkim przysmakiem Ludwika XIV. Szparagi zaczynają być dostępne w rozsądnych cenach mniej więcej od połowy kwietnia, a sezon na nie trwa aż do początku lata.

Bogactwo zdrowia

Szparagi zawierają mnóstwo żelaza i kwasu foliowego, który bierze udział w syntezie DNA i naprawie komórek. To także bogate źródło glutationu jednego z najsilniejszych antyoksydantów, który wykazuje wspaniałe właściwości przeciwstarzeniowe. Spożywanie szparagów nie tylko dostarczy cennych składników odżywczych, ale również pozytywnie wpłynie na pracę układu pokarmowego, poprawiając perystaltykę jelit czy wspomagając wątrobę w procesie oczyszczania organizmu z toksyn. Szparagi zwiększają krzepliwość krwi i zapobiegają pękaniu naczyń włosowatych i dobrze wpływają na odporność.

Przygotowanie szparagów

Przygotowanie szparagów nie jest specjalnie skomplikowane, ale trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach. W sklepie czy na targu należy zawsze wybierać świeże szparagi, czyli takie, które nie są zbyt elastyczne i łatwo się łamią. Istnieje bardzo prosty test, który pomoże stwierdzić, czy szparagi są świeże: wystarczy potrzeć o siebie dwa pędy szparagów – jeżeli skrzypią, to wybrać waśnie te produkty. Ze względu na dużą zawartość wody szparagi powinno się zjadać jak najszybciej po zbiorze.

Od szparagów należy odciąć dolną łykowatą część pędu, usunąć cienką skórkę zaczynając poniżej główki, umyć pod bieżącą wodą, osuszyć. Gotować w całości w szerokim garnku, układając na płasko lub związać w pęczki i gotować na stojąco w wysokim garnku. Najkorzystniej jest jednak gotować szparagi na parze. Po ugotowaniu należy zahartować je w zimnej wodzie.

Szparagi nadają się do przechowywania w lodówce przez kilka dni. W tym celu należy zawinąć pędy w wilgotną tkaninę flanelową i umieścić je ostrożnie w komorze na warzywa. W ten sposób zachowają one doskonały smak przez około 3 dni.

Szparagi można zamrażać i przechowywać je w tej postaci aż do 6 miesięcy. Dla uzyskania jak najlepszych efektów, pędy należy najpierw obrać a następnie włożyć ostrożnie do torebki na mrożonki, jednocześnie usuwając z niej jak największą ilość powietrza.

Zastosowanie szparagów w kuchni

W celach kulinarnych wykorzystuje się szparagi zielone, białe oraz fioletowe. Warzywo często jest traktowane jako przystawka lub dodatek, jednak z powodzeniem szparagi mogą stanowić danie główne. Szparagi są tak bogate w smaku, że nie wymagają wielu dodatków. Mogą być bazą do pysznej zupy krem czy składnikiem zielonej sałatki. Bardzo smaczne – jako samodzielna potrawa albo dodatek do dania głównego – będą szparagi pieczone z oliwą z oliwek, doprawione solą i pieprzem. Pocięte w nieduże kawałki szparagi będą świetnym dodatkiem do makaronu. Wyjątkowym będzie połączenie szparagów z pieczarkami i kozim serem. Smakują wyśmienicie z sosem majonezowo-musztardowym, sosem sojowym albo posypane startym parmezanem. Tradycyjnie szparagi podaje się na gorąco z bułką tartą albo sosem holenderskim.