15 49.0138 8.38624 arrow 0 arrow 1 5000 1 0 horizontal http://www.egaga.pl 300 4000
Jesteśmy blisko dzieci

Jak radzić sobie z dolegliwościami ciążowymi

Magda Przypłata
6 listopada 2018

Dolegliwości ciążowe to problem, z którym przychodzi się zmierzyć większości przyszłych mam. Kobiecie spodziewającej się dziecka przez niemal cały okres ciąży mogą towarzyszyć mniej lub bardziej dokuczliwe przypadłości. Na szczęście istnieje kilka sposobów, jak je niwelować lub przynajmniej łagodzić. Podpowiadamy najbardziej sprawdzone sposoby na ciążowe dolegliwości.

Mdłości i wymioty

Mdłości i wymioty towarzyszą przyszłej mamie najczęściej na początkowym etapie ciąży (pojawiają się około szóstego tygodnia ciąży i trwają do końca pierwszego trymestru), jednak zdarzają się sytuacje, kiedy niemal do rozwiązania kobieta cierpi z powodu mdłości. Przyczyną takiego stanu rzeczy są zmiany hormonalne zachodzące w organizmie przyszłej mamy lub zaburzony poziom glukozy we krwi. Nudności są najczęściej rano, jednak mogą równie dobrze dokuczać o każdej porze dnia.

Aby złagodzić przykre objawy, warto przed wstaniem z łózka poleżeć jeszcze przez chwilę i zjeść drobną przekąskę, np. krakersa, kilka paluszków czy banana. Przyszła mama powinna unikać smażonych, pikantnych lub bardzo kwaśnych dań oraz, o ile to możliwe, wystrzegać się intensywnych i drażniących zapachów. Specjaliści zalecają także spożywanie w ciągu dnia około 5-6 lekkostrawnych posiłków i picie sporych ilości płynów. Pomóc mogą także ziołowe herbatki z mięty, melisy lub napar z korzenia imbiru.

Problemy z snem

W pierwszym trymestrze ciąży najczęstszym powodem bezsenności jest lęk o nienarodzone jeszcze dziecko oraz stres o to, jak kobieta poradzi sobie w nowej sytuacji. Nieco później, kiedy brzuch już jest większy, przyszłej mamie może być trudno znaleźć wygodną pozycję do spania, doskwierać może także konieczność nocnych wizyt w toalecie (skutek powiększającej się macicy i jej ucisku na pęcherz).

Warto odpowiednio przygotować się do snu i stworzyć rytuały pomagające w wyciszeniu się przd snem. Lekkostrawna kolacja, ciekawa książka, spokojna muzyka czy ciepły odprężający prysznic sprawią, że dużo łatwiej będzie przyszłej mamie zasnąć. Pomocne będzie też dokładne przewietrzenie sypialni – temperatura w pomieszczeniu nie powinna wynosić więcej niż 21°C. Najlepszą pozycją do spania jest ułożenie się na lewym boku, a dla większej wygody podłożenie pod prawe kolano jaśka lub specjalnej poduszki dla kobiet w ciąży.

Ból kręgosłupa

Dotykają około 80% kobiet oczekujących dziecka i pojawią się najczęściej w trzecim trymestrze ciąży. Zmiana środka ciężkości, spowodowana powiększającym się brzuchem, a także wzrostem masy ciała sprawia, że kręgosłup zaczyna boleć i utrudniać codzienne funkcjonowanie. Dodatkowo, pod wpływem hormonów, m.in. relaksyny, rozluźniają się stawy biodrowo-krzyżowe i wywołują dolegliwości bólowe.
Zaleca się unikania zbyt długiego stania i przebywania w jednej pozycji. Przyszła mama powinna też zrezygnować z butów na zbyt wysokim obcasie i postawić na takie o płaskiej podeszwie. Spore znaczenie może mieć także wygodny materac do spania.

Bóle głowy

Bóle głowy w ciąży spowodowane są głównie przez hormony, ale mogą także wynikać z siedzącego trybu życia, stresu, nieodpowiedniej diety oraz braku aktywności fizycznej.

Kiedy przyszłej mamie dokuczają częste bóle głowy, powinna przede wszystkim zwolnic tempo życia i skupić się bardziej na swoim organizmie. Pomocne będą z pewnością spacery na świeżym powietrzu, właściwa dieta, a także odpowiednia ilość snu (około 8 godzin na dobę).

Stosowanie tabletek przeciwbólowych powinno być ostatecznością i najpierw warto spróbować naturalnych sposobów radzenia sobie z bólem. Jeśli kobieta zmaga się z bólem głowy, pomocny może okazać się zimny okład na czoło, odpoczynek w przewietrzonym i zacienionym pokoju, krótki spacer lub ciepła kąpiel.

Zgaga

Zgaga to piekący i bardzo uciążliwy ból powstający skutek ucisku macicy na żołądek i przedostawaniu się trawionego jedzenia do przełyku. Hormon o nazwie progesteron sprawia, że mięśnie przełyku rozluźniają się i pokarm oraz soki trawienne przedostają się w górę.

Refluks żołądkowo-przełykowy można nieco złagodzić domowymi sposobami. Ważne, by jadać większe ilości małych posiłków i dokładnie przeżuwać każdy kęs oraz wyłączyć z diety smażone, pikantne, tłuste i bardzo gorące dania. Przyszła mama musi ograniczyć też spożywanie słodyczy, napojów gazowanych, kawy i herbaty. Ulgę przyniesie spanie z głową podniesioną o około 20 cm.

Zaparcia

Główną przyczyną zaparć w ciąży jest wysoki poziom progesteronu, osłabiona praca jelit, spowolnione działanie całego układu pokarmowego, a także niewłaściwy sposób odżywiania.
Bardzo ważna w tym przypadku jest dieta ciężarnej, która swoje codzienne menu powinna wzbogacić o produkty będące źródłem błonnika, znajdującego się w produktach pełnoziarnistych, kaszach, surowych owocach i warzywach. Zaparcia moa być powodowane niewystarczająca ilością płynów, dlatego kobiet powinna wypijać około 6-8 szklanek wody dziennie. Intensywny spacer i nieforsowne ćwiczenia również z pewnością wspomogą perystaltykę jelit.

Obrzęki

Obrzęki to problem pojawiający się głównie w ostatnim trymestrze ciąży. Ucisk na żyły spowodowany powiększającą się macicą utrudnia przepływ krwi i zatrzymuje wodę w organizmie.

Specjaliści zalecają ruch i unikanie spędzania czasu zbyt długo w jednej pozycji. Warto ograniczyć spożywanie soli, nosić wygodne buty oraz odpoczywać z lekko uniesionymi nogami. Wskazany jest ruch oraz unikanie zbyt długiego siedzenia lub stania w jednej pozycji.

Uwaga! Konsultacji z lekarzem wymagają obrzęki pojawiające się przed 36. tygodniem ciąży oraz takie, które nie znikają po nocnym odpoczynku i dotyczą nie tylko rąk i nóg, ale także innych części ciała np. twarzy.

Każda ciąża jest inna, a pojawienie się lub nie ciążowych dolegliwości jest sprawą bardzo indywidualną. To, czy dolegliwości ciążowe dotkną nas w większym czy mniejszym stopniu, zależy od wielu czynników. Każda przyszła mama powinna jednać wiedzieć, jak radzić sobie w takich sytuacjach, aby przynajmniej łagodzić nieprzyjemne objawy i spokojnie przetrwać ten czas.