15 49.0138 8.38624 arrow 0 arrow 1 5000 1 0 horizontal http://www.egaga.pl 300 4000
Jesteśmy blisko dzieci

Przednówek na talerzu

Agata Opiela
9 kwietnia 2018

Przyroda budzi się do życia, słońce zaczyna świecić, ale organizm jakby słabszy, skóra blada i brakuje energii. To skutki przesilenia wiosennego. W czasie nagłych zmian pogodowych, zmian pór roku z zimnej na ciepłą, bardzo często czujemy się zmęczeni i zniechęceni. Dodatkowo musimy sobie jakoś radzić z niedoborami witamin i minerałów, które często są najbardziej widoczne w tym okresie roku. Jak sobie z nimi radzić i odżywiać się na wiosnę?

W spiżarni zapanował przednówek. Dawniej, gdy spiżarnie świeciły pustkami, trzeba było jeść bez wybrzydzania, nawet rzeczy nadpsute. Dla niektórych był to okres głodu, w którym ludzie ratowali się młodymi listkami, korą brzozy i pierwszymi chwastami. Dla innych dieta opierająca się głównie o ziemniaki, kiszonki, brukiew i cebulę. Co dzisiaj ten czas oznacza dla naszego menu? Zimowe zapasy rzeczywiście powoli się kończą, marchewka się marszczy, ziemniaki zawierają coraz więcej solaniny, jabłka już tak nie smakują, a w organizmach braki witamin i minerałów. Co robić? Jak przetrwać ten czas, zanim pojawi się pierwsza, naturalna rzodkiewka, sałata, truskawki?

Dzięki dzisiejszej wiedzy na temat odżywiania możemy wspomóc nasz organizm w walce z wiosennymi niedoborami. Niskie spożycie warzyw i owoców, połączone z ich zubożeniem w składniki odżywcze, sprzyja niedoborom pokarmowym. Szczególnie brakuje nam witaminy C. Wczesną wiosną wciąż jemy jeszcze ubiegłoroczne warzywa i owoce, które uboższe są już w wartości odżywcze, ponieważ długi okres ich przechowywania i jego warunki mają znaczący wpływ na spadek zawartości cennych witamin i minerałów. Niedobory dotyczą także kwasu foliowego. Kwas foliowy jest witaminą, którą stymuluje rozwój układu nerwowego. Jego wiosenny niedobór możemy odczuć pod postacią apatii, zmęczenia, a nawet rozdrażnienia. Kwas foliowy powszechnie występuje w zielonych warzywach, których spożycie w okresie zimowym drastycznie spada. Niedoborom witamin i minerałów towarzyszą nadmiary. Przeciętny Polak podczas zimy przybiera na wadze około 2 kg. Aby zapobiegać niedoborom witamin w okresie wiosennym, należy dbać o maksymalne urozmaicenie diety w czasie zimy, ale również zastosować u progu przedwiośnia kurację odżywiającą.

Jak zadbać o dostarczenie cennych witamin i minerałów wiosną? Z pomocą przychodzą super produkty, które muszą znaleźć się w diecie na wiosnę.

Kiszonki
Wczesną wiosną znacznie częściej powinna pojawiać się na stołach kapusta pod różnymi postaciami, zwłaszcza kiszona oraz kiszone ogórki. Bogate są, m.in. w witaminę C i bakterie probiotyczne. Kiszonki ożywiają nasze menu, a lubią je zwykle nawet małe dzieci.

Kiełki
Kiełki to zastrzyk energii, witamin, minerałów i enzymów, którego nasz organizm bardzo potrzebuje po zimie. Posiadają ogromne ilości witaminy C, magnezu, potasu, kwasów nukleinowych, chlorofilu i flawonoidów i wielu antyoksydantów. Można kupić już gotowe, ale znacznie lepiej okienny parapet wykorzystać na uprawę natki pietruszki i kiełków.

Orzechy
Orzechy, prawidłowo przechowywane, są przede wszystkim skarbnicą witamin, minerałów oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych w okresie wczesno wiosennym.

Czarna rzepa
Warzywo bardzo zdrowe, ale bardzo niedoceniane. Omijana szerokim łukiem w sklepach lub na straganach. Smak jej jest wyśmienity, szczególnie w najprostszej surówce. Ale rzepa to przede wszystkim skarbnica pierwiastków, takich jak potas, magnez, żelazo, cynk. Bogata jest w substancje bakteriobójcze, a ostry miąższ ma działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne i żółciopędne.

Spirulina
Niezbyt zachęcająco wyglądający zielony proszek kryje w sobie olbrzymi potencjał. Spirulina należy do alg morskich zaliczonych do najbardziej wartościowych pod względem odżywczym roślin świata! Wszystko za sprawą pełnowartościowego, łatwo przyswajalnego białka, całej gamy witamin, głównie z grupy B oraz mikroelementów, takich jak żelazo, magnez, cynk i selen. Oprócz tego glon ten zawiera liczne bioflawonoidy, zielone barwniki: fitocjaninę i chlorofil które pomagają w oczyszczaniu organizmu z toksyn. Związki zawarte w spirulinie są bardzo silnymi antyoksydantami oraz substancjami stymulującymi nasz układ odpornościowy.

Warto też rozglądać się uważnie, aby skorzystać z dobroczynnych właściwości rozmaitych roślin, np. pokrzywy czy mleczu. Pierwsza pokrzywa, która pojawi się na polach, zawiera najwięcej wartościowych substancji dla naszego organizmu. Sok z takiej pokrzywy jest wyjątkowy, ponieważ zawiera żelazo, kwas foliowy i witaminę C, idealne na wiosenne przesilenie, nie tylko gdy morfologia pokazuje niski poziom żelaza. Znajdziemy w nim także wapń, fosfor, siarkę, potas, jod, sód oraz witaminy: A, K, B2, C.