15 49.0138 8.38624 arrow 0 arrow 1 5000 1 0 horizontal http://www.egaga.pl 300 4000
Jesteśmy blisko dzieci

Pomysły na ekologiczne zabawy i ćwiczenia

3 listopada 2014

Nie musisz wciąż kupować nowych zabawek aby zapewnić dziecku rozwój i radość. Wykorzystaj swoją kreatywność.

Włóczka w roli głównej

Włóczka, sznurki, nici, wstążki i różne inne pasmanteryjne akcesoria mogą się Nam przydać zarówno podczas zabawy, jak i nauki.

Propozycje zadań dla dzieci:

– robienie supełków

– nawlekanie guzików i koralików na sznurek

– tworzenie plecionek

– zaplatanie warkoczyków

– rozplątywanie sznurków

– układanie kształtów liter, cyferek

– segregowanie wstążek kolorami, długościami

– układanie guzików, sznurków pod kątem wielkości, grubości itp.

– chodzenie po sznurku

– turlanie do celu

Ćwiczenie 1 

Wydrukuj, napisz literę lub cyfrę, którą dziecko zna. Może to być także jakiś prosty kształt, figura geometryczna. Poproś dziecko, aby ułożyło nitkę, na kartce, na napisanym znaku. Po kilku próbach z różnymi sznurkami, spróbujcie ułożyć kształt patrząc na znak, a w kolejnych próbach zasłońcie znak i spróbujcie tworzyć kształt z pamięci.

Ćwiczenie 2 

Przygotujcie zestaw koralików, guzików, nożyczki, sznurek, włóczkę lub tasiemkę. Nawlekajcie różne koraliki, tworząc bransoletkę, naszyjnik. Uważaj, aby dziecko nie połknęło koralików (uszy i nos też są w niebezpieczeństwie- zachowaj czujność). Taki guzikowo-korlikowy naszyjnik może być upominkiem dla kogoś bliskiego i na pewno będzie cudowną zabawą dla dziecka.

Ćwiczenie 3 

Przygotuj motek miękko zaplecionej włóczki, nożyczki, guziki, wstążki, materiał dowolny, patyk (znaleziony lub kupiony np. w sklepie remontowo-budowlanym; nazywany jest często po prostu wałkiem sosnowym; to czysty, okrągły „patyk” o długości około 1 m). Motek musi być na tyle miękki, aby można było wsunąć w niego patyk. Przytnij patyk do wybranej długości i umieść na jego końcu motek. Taką „głowę” ozdabiacie oczami, którymi są przyszyte lub przyklejone guziki, koraliki. W podobny sposób tworzycie buzię, nos, a nawet uszy. Do głowy można przywiązywać kawałki włóczki tworząc włosy. Mogą być w różnych kolorach, długościach. Tutaj Twoje dziecko decyduje, jakiego chce stworzyć „przyjaciela” Z kawałka tkaniny tworzymy ubranko. Jeśli nie mamy umiejętności szycia, możemy po prostu zrobić supeł w rogu tkaniny i także nabić na patyk, poniżej głowy. Na rogach tkaniny można zawiązać supełki, które spełnią funkcję rączek.

Ćwiczenie 4

Ułóż kilka szpulek nici, motków wełny, kawałków wstążek obok siebie w rzędzie. Na początek wybierz 3 elementy. Poproś dziecko, aby przez chwilkę przyjrzało się ułożonym rzeczom. Poproś, by zasłoniło oczy (w praktyce jednak sprawdza się lepiej oparcie głowy o kolana lub odwrócenie się, gdyż pokusa do podglądania jest ogromna :). Zmień jeden element w ułożeniu (zabierz go, lub połóż w innej kolejności). Poproś dziecko, by otworzyło oczy i wskazało, co się zmieniło.

Zwiększaj poziom trudności, zmieniaj przedmioty. Zamieńcie się rolami.

Pamiętaj, żeby poziom trudności był dopasowany do możliwości i wiedzy dziecka. Jeśli dziecko nie wie, jak jakiś przedmiot się nazywa, nie zna koloru, nie potrafi wymówić jakiegoś słowa (np. nożyczki), nie włączajmy tego elementu do zadania. Zaczynaj od prostych zadań. Zwracaj uwagę na różne cechy przedmiotów (kolor, wielkość, typ przedmiotu, ułożenie itp.)

Przyjemnej zabawy!

——————————————————————————————

www.independent-art.pl

www.facebook.com/IndependentArtPl