15 49.0138 8.38624 arrow 0 arrow 1 5000 1 0 horizontal http://www.egaga.pl 300 4000
Jesteśmy blisko dzieci

Co pić latem? Najzdrowsze napoje sezonowe

Agata Opiela
25 lipca 2017

Latem, szczególnie w czasie upałów, nawadnianie organizmu jest niezwykle ważne. Niestety nie wszystko, co płynne, zapewni naszemu organizmowi odpowiednią dawkę życiodajnych pierwiastków. Co zatem pić? Zdrowe napoje sezonowe!

Przez większą część roku pragnienie informuje nasz organizm o potrzebie nawodnienia, niestety nie latem, gdy z nieba leje się żar. Zwykle wystarczy nawadniać organizmu zgodnie ze słyszalnym zewsząd „minimum 2 litry dziennie” – w upały pijemy przynajmniej 1 litr więcej i nie możemy wypijać całej butelki na raz – należy pić często, małymi porcjami.

Groźne odwodnienie

75% wagi dorosłego człowieka to woda. Aby organizm uznać za odwodniony, mówi się o utracie 1,5% normalnej objętości wody, natomiast uczucie pragnienia pojawia się nawet dopiero przy 2% utracie wody. Co to oznacza? Tyle i aż tyle, że zanim jeszcze odczujemy pragnienie, w organizmie dochodzi już do niewielkiego odwodnienia. O ile dorosły człowiek prędzej czy później odczuwając pragnienie sięgnie po napój, o tyle w przypadku dzieci, które nie potrafią rozpoznać pierwszych symptomów pragnienia i osób starszych, u których występuje zaburzenie wrażliwości na jego odczuwanie, wartościowe i regularne nawadnianie jest niezwykle ważne. Odwodnienie objawia się w pierwszej kolejności pragnieniem i zmniejszoną częstotliwością oddawania moczu, następny etap to zatrzymanie wydzielania potu, nudności i wymioty. W przypadku chronicznego zmęczenia czy bólu głowy, przesuszenia skóry, możemy mieć do czynienia z jeszcze większym odwodnieniem.

Woda to podstawa

Najlepszym i najbardziej skutecznym sposobem na nawodnienie organizmu w czasie upałów jest picie wody, niestety wielu z nas nie lubi jej smaku (choć jest on neutralny). To samo dotyczy dzieci, które od najmłodszych lat nie są przyzwyczajane do jej smaku. Dla wszystkich, którym znany jest ten problem, polecamy własnej roboty wody smakowe, które z łatwością przygotujemy z ogólnodostępnych, sezonowych składników. Wystarczy do dzbanka z wodą wrzucić owoce – w lipcu szczególnie sezonowe maliny i borówki, ale mogą to być także cytryna, pomarańcze, mandarynki czy nawet plasterki ogórka, a do tego listki mięty i pyszna zdrowa woda smakowa gotowa.

Izotoniki

Każdy sportowiec wie, że dla wyrównania poziomu elektrolitów po intensywnym wysiłku, przy którym wydzielany był pot, najlepiej jest sięgnąć po napoje izotoniczne. Dzięki swoim właściwościom sprawdzą się więc także latem podczas upałów. Niestety zazwyczaj tylko produkty dla profesjonalnych sportowców są wartościowe, a do tego dość kosztowne, te dostępne w sklepach spożywczych nie są już tak dobre, zawierają bowiem szereg polepszaczy, konserwantów, barwników i niezdrowych cukrów. Najlepiej na prywatne potrzeby stworzyć taki napój w domu. Potrzebujemy tylko wody, odrobiny węglowodanów prostych (uwaga nie musi to być biały cukier, sprawdzą się także sok ze świeżo wyciśniętych owoców czy miód) oraz sól kuchenna. Dla urozmaicenia wodę można zastąpić słabym naparem z zielonej herbaty i dodać listki mięty.

Kompoty i soki

Szczególnie latem nie powinniśmy zapominać o darach natury w postaci świeżych owoców, z których możemy szybko przygotować zdrowy napój, który każdemu posmakuje. Domowe soki, kompociki czy koktajle to świetny sposób na owocowo-warzywną wersję napoju. Pamiętajmy jednak, że owoce zawierają całą masę fruktozy – cukru prostego, który spożywany w nadmiarze wcale nie jest zdrowy. Ważne jest także, by nie dosładzać domowych napojów, a jeśli jest to konieczne, zamiast białego cukru użyć zdrowszego zamiennika. I na koniec jeszcze jedna zasada – szczególnie w przypadku małych dzieci: porcja soku może być tak samo kaloryczna jak cały posiłek, dlatego kontrolujmy ilość wypijanych owocowych napojów.

Herbatki

Latem nie powinniśmy zapominać o herbacie, która nawet w upały świetnie ugasi pragnienie. Oczywiście najlepsze będą herbatki owocowe i ziołowe, które bez dosładzania będziemy sączyć na zimno – szczególnie smaczna będzie zielona z lodem i listkami mięty. Nie bójmy się w upały pić ich gorących postaci, wbrew pozorom nawet gorący napar potrafi działać orzeźwiająco. Jak to możliwe? Pijąc gorący napój, podnosimy temperaturę ciała, tym samym mniej odczuwamy warunki panujące na zewnątrz.

Lato to cudowna pora roku, jednak upały szybko mogą dać się we znaki, dlatego dla dobra naszego organizmu dbajmy o odpowiednie nawodnienie. Dzięki dostępności świeżych owoców możemy wyczarować nie tylko zdrowe, ale i smaczne napoje dla całej rodziny, rezygnując tym samym z wszelkich napojów gazowanych, energetyzujących oraz alkoholu i kawy.