15 49.0138 8.38624 arrow 0 arrow 1 5000 1 0 horizontal http://www.egaga.pl 300 4000
Jesteśmy blisko dzieci

Pestki słonecznika źródło zdrowia i urody

Agata Opiela
21 lutego 2019

Niepozorne z wyglądu, kryją w sobie wiele składników odżywczych o korzystnym działaniu zdrowotnym. Warto przypomnieć sobie o nasionach i pestkach szczególnie na wiosnę, gdy organizm tak bardzo potrzebuje witamin i minerałów.

Pestki słonecznika warto chrupać każdego dnia ze względu na znaczną ilość białka (20–30%), dobrego tłuszczu (ok. 47%) w tym nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz makro i mikroskładników.

Małe ziarenka słonecznika to prawdziwa skarbnica witaminy E, którą nazywa się „witaminą płodności” i „eliksirem młodości”. Jest silnym antyoksydantem, który chroni komórki przed wolnymi rodnikami. Witamina E zabezpiecza organizm przed rozwojem groźnych chorób (w tym nowotworów) i przedwczesnym starzeniem organizmu. Dostarczanie organizmowi witaminy E korzystnie wpływa na płodność i zapobiega rozwojowi miażdżycy oraz chorób serca. Dzięki wysokiej zawartości magnezu ziarna słonecznika zmniejszają ciśnienie krwi, redukują ryzyko wystąpienia migrenowych bólów głowy. Pestki są także bogatym źródłem fosforu, miedzi, manganu, żelaza i cynku. Jest w nich więcej żelaza niż w jakimkolwiek innym produkcie, wyłączając wątrobę i żółtka jajka. Ponadto nasiona słonecznika dostarczają witaminy: B1, B6, kwas foliowy, niacynę. Są również źródłem cennych przeciwutleniaczy – polifenoli.

Jak jeść pestki?

Pestki słonecznika to nie tylko świetna przekąska do chrupania, przegryzka w ciągu dnia, ale też idealna baza do wielu past. Uprażone lub namoczone mogą być podstawowym składnikiem pysznych past, np. pasty z suszonymi pomidorami. Pestki słonecznika to również baza do deserów. W duecie z suszonymi daktylami smakują jak najlepsza nutella. Pestki mogą być dodatkiem do wielu sałatek czy jajecznicy, a zmielone w młynku, dodawane zamiast mąki do wielu dań.

Pasta ze słonecznika i suszonych pomidorów

• Dwie szklanki słonecznika
• Pomidory w puszce z olejem
• 2 ząbki czosnku
• Sól

Słonecznik podprażyć na patelni, aż się przyrumieni. Zmiksować słonecznik z pomidorami i czosnkiem. Dolewać zalewy z pomidorów lub oliwy, aż będzie miało konsystencję pasty.