15 49.0138 8.38624 arrow 0 arrow 1 5000 1 0 horizontal http://www.egaga.pl 300 4000
Jesteśmy blisko dzieci

Mak i sezam, niedocenione źródła wapnia

Agata Opiela
5 marca 2019

Wapń jest niezwykle istotnym składnikiem diety, odpowiedzialnym za mocne kości i zęby oraz prawidłowy wzrost. Jest niezbędny szczególnie w trakcie bardzo intensywnego wzrostu i rozwoju dzieci. Wiele dzieci z powodu nietolerancji pokarmowych nie może sięgać po produkty mleczne, co nie oznacza, że będzie im brakowało wapnia w diecie, gdyż mogą sięgać po najbogatsze jego źródła, czyli mak i sezam.

Produktem rzadko wykorzystywanym w kuchni, a niezwykle bogatym w wapń, jest mak. Mak znajduje się na szczycie wszystkich zestawień zawartości wapnia w produktach spożywczych. Co zrobić jednak z maku i jak go podawać, aby był smaczny i bezpieczny dla najmłodszych.

Mak niebieski można podawać dzieciom już od drugiego roku życia. Ugotowany i zmielony mak, z odrobiną melasy lub miodu, może stanowić ciekawy dodatek do kaszy jaglanej lub owsianki. Zmielony w młynku mak warto wykorzystać również do posypania sałatki owocowej.

Mak można wykorzystać w kuchni na wiele sposobów. Pełnoziarnisty makaron z makiem i orzechami to bomba wapnia w smakowitej odsłonie. Z maku można przygotować zupę makową z ulubionymi kluseczkami, naleśniki z masą makową, słodki seromakowy deser w pucharku czy kutię z ryżem. Zmielony mak można dodawać do koktajli i sosów pomidorowych. Decydując się na pieczenie warto wykorzystywać właśnie mak do tradycyjnych wypieków, takich jak: makowce, kutie, strucle, babki, rogaliki, herbatniki i torty. Zajadając się makowymi przysmakami, trzeba jednak pamiętać o umiarze, gdyż mak jest ciężkostrawny.

Sezam
Niepozorne nasiona sezamu to bogactwo cennych składników i prozdrowotnych właściwości. Co dają te małe ziarenka? Białko zawarte w drobnych, złotych ziarenkach, to wartość odżywcza porównywalna do wartości białka jaja kurzego, cenne źródło magnezu, potasu, wapnia, żelaza, cynku i fosforu. Dodatkowo sezam dostarcza ważnych witamin: A, B, PP, E. Zawiera również sezamol, który jest ważnym przeciwutleniaczem, pozwalającym na zachowanie młodości na dłużej.

Sezam w kuchni

Niestety najpowszechniej dostępny sezam jest oczyszczony i pozbawiony wielu wartości odżywczych, dlatego, aby w pełni cieszyć się jego cennymi składnikami poszukujmy ziaren sezamu niełuskanego i używajmy jako zdrowej posypki do wielu potraw. Gomasio tradycyjne, czyli sól sezamowa, może być używana do posypywania wszelkich kanapek czy ziemniaków.
Aby ułatwić sobie pracę, można kupić gotową pastę sezamową tahini, która w kuchni sprawdzi się w wielu daniach. Dodaje się je do hummusu i innych dipów. Jeśli twoje dziecko nie może spożywać białka mleka, podawaj mu właśnie tahini. Już 100 g tahini ma około 420 mg wapnia. W jakiej formie zjedzą pastę dzieci? Niezawodnym sposobem jest delikatny w smaku hummus. Kanapka z hummusem i ogórkiem kiszonym to świetny sposób na dostarczenie dziecku drogocennego wapnia. Tahini można dodawać też do deserów. Słodkie tahini jest doskonałe do przekładania domowych ciasteczek. Sezam warto mielić, gdyż najlepiej przyswajalne są ziarenka w postaci wstępnie obrobionej, w całości są ciężkostrawne. Sezam można użyć do surówek, sałatek, sosów i zup, jako zagęszczacz do sosów świetnie sprawdza się właśnie tahini. Sezam nadaje się do wypieków słodkich i słonych. Zmielony z miodem będzie bazą do idealnej domowej chałwy.

Sezam jest egzotyczną rośliną, z której nasion wytłacza się również cenny olej sezamowy.

Dietę dzieci warto urozmaicać o dobre źródła wapnia, aby nie dochodziło do niedoborów składników odżywczych, w szczególności, gdy dieta wyklucza spożycie produktów mlecznych.