15 49.0138 8.38624 arrow 0 arrow 1 5000 1 0 horizontal http://www.egaga.pl 300 4000
Jesteśmy blisko dzieci

Jak efektywnie wspierać rozwój mowy dziecka?

11 stycznia 2017

Seria logopedyczna „Uczę się mówić, wymawiać, opowiadać” powstała z myślą o profesjonalnym, a jednocześnie pełnym humoru i dobrej zabawy wspieraniu rozwoju mowy dziecka. Dodatkowym jej atutem są przepiękne ilustracje Joanny Kłos, które kształtują wrażliwość estetyczną małego czytelnika. Publikacje, które dotychczas ukazały się w serii, szybko znalazły uznanie w oczach dzieci, rodziców i logopedów, uzyskując status bestsellerów i zdobywając nagrody w konkursach.

Dla kogo jest ta seria?

Książki kierowane są do dzieci i ich rodziców oraz wszystkich osób, którym temat rozwoju mowy jest bliski: logopedów, terapeutów, pedagogów, nauczycieli. Dzieci (od najmłodszych po te w wieku szkolnym) znajdą tu wiele pomysłów na pożyteczną zabawę, a dorośli – sposoby na zachęcenie maluchów do wykonywania ćwiczeń rozwijających mowę oraz wiedzę, która wesprze ich starania o poprawny rozwój pociech. Książki są także dobrą pomocą dla dzieci, które napotykających trudności w rozwoju mowy, i mogą stanowić doskonałe uzupełnienie terapii prowadzonej przez logopedę. Każda pozycja z serii jest także narzędziem do wykorzystania podczas warsztatów dla grup dzieci. Przygody muchy Fefe („Z muchą na luzie ćwiczymy buzie”) czy ćwiczenia proponowane przez trenera Leszka („Zeszytowy trening mowy”) są wdzięcznym materiałem do wesołych i wartościowych zajęć, np. dla grup przedszkolnych.

Co składa się na serię „Uczę się mówić, wymawiać, opowiadać”?

Na serię składają się publikacje dla dzieci najmłodszych, które stawiają pierwsze kroki w nauce mowy, oraz tych z opóźnionym rozwojem mowy. Są tu też tytuły wspierające rozwój poprawnej artykulacji dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. W przygotowaniu są natomiast kolejne książki pomagające dzieciom pięknie opowiadać.

Co charakteryzuje serię „Uczę się mówić, wymawiać, opowiadać”?

Seria łączy profesjonalne, metodyczne opracowanie z estetyką na najwyższym poziomie. Ilustracje i historie są bliskie małemu czytelnikowi, dostosowane do jego możliwości intelektualnych i językowych. Tytuły publikowane w serii mają charakter interaktywny, zachęcają do wspólnej zabawy dorosłego i dziecka, do zadawania pytań, nazywania obiektów, rozmawiania o obrazkach i przeczytanych tekstach oraz do wykonywania konkretnych ćwiczeń logopedycznych (artykulacyjnych, sprawności buzi i języka itd.).

Każda książka z serii jest przemyślana pod względem logopedycznym i pedagogicznym. Rodzic znajdzie w niej informacje, które pozwolą mu na samodzielną pracę z maluchem bez ryzyka popełniania błędów. Dzięki zawartym w książkach uwagom i poradom uzyska wiedzę na temat rozwoju mowy własnego dziecka, co może skłonić go do wizyty u logopedy. Dzięki temu publikacje z serii stają się nieocenioną pomocą dla pedagogów i logopedów, którzy mogą polecać rodzicom pracę z książką jako uzupełnienie terapii i jako inspirację do wspierania rozwoju dziecka w zabawie.

Jakie książki ukazały się w serii?

Już dziś dzieci i rodzice mogą bawić się razem z muchą Fefe, bohaterką książki „Z muchą na luzie ćwiczymy buzie”. Fefe to wyjątkowa mucha, która skradła serca wielu małych czytelników! Jej zwariowane, pełne humoru i pięknie ilustrowane przygody są zachętą do wykonywania ćwiczeń sprawności narządów artykulacyjnych (języka, żuchwy, podniebienia miękkiego oraz warg). Sprawność ta jest bardzo potrzebna, aby właściwie wymawiać głoski, a mucha Fefe potrafi sprawić, że ćwiczenia te będą wspaniałą zabawą!

Ćwiczenie poprawnej artykulacji i dobra zabawa to także cel dwóch innych książek z serii: „Wierszyków ćwiczących języki” oraz „Zeszytowego treningu mowy. Wierszyki” to zbiór zabawnych rymowanek, podzielonych według wieku, norm rozwojowych i możliwości dziecka. Każda dotyczy innej spółgłoski języka polskiego. Co ważne, wszystkie teksty zostały opracowane pod względem metodycznym i fonetycznym tak, by mógł z nich korzystać także logopeda na różnych etapach terapii zaburzeń artykulacji (ćwiczone głoski stosowane są w sylabach, wyrazach i zdaniach; zawartość fonetyczna tekstów jest przemyślana pod względem metodyki postępowania logopedycznego). Dzięki zabawie z „Wierszykami” rodzice mogą usłyszeć, jak ich dziecko wymawia poszczególne głoski i sprawdzić, czy jego postępy są zgodne z normami rozwojowymi, czy może należy zasięgnąć porady logopedy.

Warto też sięgnąć po ćwiczenia proponowane przez trenera Leszka, bohatera „Zeszytowego treningu mowy”. Ta książka to „zeszyt ćwiczeń” przygotowany jako swoista kontynuacja „Wierszyków”. Znajdziecie w nim grę planszową, zabawy uruchamiające wyobraźnię dziecka, stymulujące słuch fonemowy, percepcję wzrokową, ćwiczenia grafomotoryczne. Wszystkie te zadania są pretekstem do ćwiczenia poprawnej artykulacji. Dotyczą tych głosek, które sprawiają dzieciom najwięcej kłopotu.

W zeszłym roku ukazała się pierwsza część przygód Pucia, małego pucołowatego chłopca, którego pokochały dzieci w całej Polsce. „Pucio uczy się mówić. Zabawy dźwiękonaśladowcze dla najmłodszych” to książka skoncentrowana przede wszystkim na wyrażeniach dźwiękonaśladowczych i samogłoskach, które powinny być używane już przez dzieci roczne. Publikacja zachęca do powtarzania dźwięków, wskazywania i nazywania obiektów znanych dziecku z najbliższego otoczenia.

„Pucio mówi pierwsze słowa” to, czyli druga część jego przygód. Jest ona skoncentrowana na pierwszych słowach typowych dla rozwoju mowy dziecka. Ich rozumienia i używania dziecko uczy się już w pierwszym i drugim roku życia. Dwulatek zaczyna łączyć słowa, a zatem posługuje się już prostymi zdaniami. Zabawa z Puciem ma w tej nauce pomagać. Dla starszych dzieci książka będzie doskonałym materiałem do pierwszych prób samodzielnego czytania.

Celowo proste w formie i wzbogacone pięknymi ilustracjami przygody Pucia w naturalny sposób wspierają rozwój mowy dziecka.

Marta Galewska-Kustra

pucio-mowi-pierwsze-slowa

Pucio mówi pierwsze słowa
Marta Galewska-Kustra
il. Joanna Kłos
wyd. Nasza Księgarnia, 2017
wiek: 0-6