15 49.0138 8.38624 arrow 0 arrow 1 5000 1 0 horizontal http://www.egaga.pl 300 4000
Jesteśmy blisko dzieci

Dieta na jesień

Agata Opiela
18 października 2018

Zmiana pory roku warunkuje rewolucję nie tylko w szafach, lecz również na talerzach. Jakie więc powinno być jesienne menu? Rozgrzewające, urozmaicone, bogate w dary jesieni i wzmacniające odporność organizmu, tak aby był gotowy stawić czoła wirusom i infekcjom.

Gdy za oknem pierwsze chłody, odczuwamy naturalną potrzebę ogrzania się. Nie tylko odpowiednie ubranie ogrzeje jesienią organizm, ale również rozgrzewająca dieta dopasowana do pory roku. Jesienna dieta powinna być rozgrzewająca, ponieważ organizm wydatkuje dużo energii na utrzymanie odpowiedniej temperatury ciała.

W chłodnych miesiącach należy postawić na ciepłe posiłki, potrzebujemy wówczas więcej jedzenia gotowanego, ponieważ organizm nie straci wtedy dodatkowej energii na ogrzanie zimnego pokarmu, przez co sprawniejsze jest trawienie i przyswajanie składników odżywczych.

Nowoczesne śniadanie w postaci kanapki, surowych soków, owoców, jogurtów nie sprzyja rozgrzaniu organizmu. Jednym z ważniejszych elementów diety rozgrzewającej jest rozpoczęcie dnia od ciepłego śniadania. Dobrym pomysłem na ciepłe i zdrowe śniadanie dla całej rodziny będzie ugotowanie aromatycznej kaszy ze zdrowymi dodatkami. Jesienią do domowego menu włączamy kaszę jaglaną, orkiszową, owsianą, ryż pełnoziarnisty czy quinoa. Ugotowane kasze z dodatkiem sezonowych owoców, takich jak jabłka, gruszki i suszone owoce (najlepiej niesiarkowane) i posypane orzechami włoskimi, migdałami, nerkowcami, będą smacznym i rozgrzewającym posiłkiem. Aby śniadanie było jeszcze bardziej wartościowe, można dodać do gotowania siemię lniane, otręby, pestki słonecznika, dyni oraz koniecznie rozgrzewające przyprawy, jak cynamon czy imbir. Po takim posiłku niestraszne nam będzie zimno na dworze i z mnóstwem energii, uczuciem sytości możemy rozpocząć jesienny dzień.

W Polskiej tradycji i kuchni symbolem jesiennego menu są bez wątpienia dynia oraz jabłka. W dyni obecny jest beta-karoten, czyli pochodna witaminy A. Związek ten łącznie z selenem zwalcza wolne rodniki. Przygotowując potrawy z dyni, wykorzystuje się przede wszystkim miąższ, który zawiera: witaminy C, E, PP, z grupy B oraz składniki mineralne, tj. fosfor, wapń, magnez, potas, żelazo. Jabłka z kolei zwiększają odporność, ponieważ stanowią źródło składników mineralnych oraz witamin. Ponadto są źródłem cennych przeciwutleniaczy.

Jesienią koniecznie zadbajmy o odpowiednie nawadnianie organizmu. Jesień to pora na eksperymentowanie i odkrywanie swoich ulubionych rozgrzewających herbat, które mogą być świetną alternatywą dla czarnej herbaty z cytryną. Bazą do przygotowania jesiennej herbatki owocowej mogą być suszone maliny, poziomki, dzika śliwka, czarny bez, owoce leśne oraz dzika róża. Owoce do przygotowania herbat można dowolnie komponować, pamiętając jednak, że aby wydobyć z nich to, co najlepsze, czas parzenia musi wynosić średnio 10 minut. Do herbatki jesienią dodawaj rozgrzewające przyprawy.

Oprócz dyni na naszym stole powinny jak najczęściej pojawiać się takie warzywa, jak bakłażan, boćwina, brokuły, brukselka, buraki, cukinia, cykoria, fenkuł, kalafior, kalarepa, kapusta, marchewka, ogórek, papryka, pasternak, pietruszka, por, roszponka, rukola, czarna rzodkiew, seler, szczaw, szpinak czy ziemniaki.

Warto także jeść typowo jesienne owoce, czyli śliwki, jabłka, gruszki, żurawinę czy pigwę, będącą doskonałym dodatkiem do herbaty.

Jesień sprzyja spadkowi nastroju, a brak witaminy D płynącej ze słońca daje o sobie znać. W jesiennej diecie możemy pozwolić sobie na dobrej jakości czekoladę z duża zawartością kakao, która poprzez selen i cynk, wpływa na poziom serotoniny i zwiększa ilość endorfin w organizmie.