15 49.0138 8.38624 arrow 0 arrow 1 5000 1 0 horizontal http://www.egaga.pl 300 4000
Jesteśmy blisko dzieci

Chudnij nieodczuwalnie!

Agata Opiela
11 marca 2018

Nie trzeba się głodzić, stosować drogich suplementów odchudzających czy drakońskich diet. Wystarczy wprowadzić kilka sprytnych zachowań, by zmniejszyć dzienne spożycie kalorii w nieodczuwalny sposób. Warto je wprowadzić w życie, gdyż ograniczenie liczby spożywanych kalorii o 20 procent to dla wielu osób różnica między utratą a przybieraniem na wadze.

Wielka mała porcja

Twój mózg ocenia wielkość porcji na podstawie tego, co widzi. Jeżeli widzi pełen talerz, to stwierdza, że to jest odpowiednio duża porcja i po jej zjedzeniu nie będziesz głodny.

Nakładając sobie posiłek na mniejszy talerz, trudniej jest nałożyć sobie za dużo. Wiele badań dowiodło, że wielkość talerza czy miski ma bezpośredni wpływ na to, ile zjemy i jak dużo kalorii dostarczymy. W jednym z badań podano gościom lody. Jedni dostali miseczki wielkości 0,5 l i małe łyżki, drudzy miseczki dwa razy większe i duże łyżki. Jaki był efekt?

Osoby, które miały większe miski, zjadły o 31 % więcej lodów niż ci, którzy jedli lody z mniejszych pojemniczków. Schowaj więc duże miski i talerze i zastąp je zestawem mniejszych talerzy i wysokich, wąskich szklanek. Będziesz jadł mniej, nawet o tym nie wiedząc.

Hara Hachi Bu czyli skończ jeść, zanim będziesz pełny

Stara okinawska formuła brzmi: Hara Hachi Bu, czyli najedz się w 80 procentach. Okinawczycy to wyjątkowo zdrowi ludzie, wśród których na szczególną uwagę zasługuje liczba 100-latków cieszących się świetnym zdrowiem. Niestety jemy za dużo. Dla lepszego zdrowia warto zmniejszyć liczbę zjadanych kalorii, która na Okinawie wynosi około 1900 kalorii dziennie. Jak to zrobić? Przestać jeść, zanim będziesz kompletnie nasycony. Każdy z nas ma swój pułap kaloryczny, określający, ile kalorii dziennie może zjeść, aby nie przytyć. Zyskujemy na wadze, ponieważ latami zjadamy więcej, niż wynosi ta granica. Wystarczy zjadać na tyle dużo, by głód został zaspokojony i na tyle mało, by nie dopuścić do całkowitej sytości. A dwudziestu procent można nawet nie zauważyć. To właśnie różnica pomiędzy utratą i przybieraniem na wadze. Osoby, które nakładają sobie na talerz od razu tyle, ile chcą zjeść, spożywają około 14 procent mniej jedzenia, niż ci, którzy biorą mniejsze porcje, a następnie wstają po dokładkę. Posiłek spożywaj z dala od kuchni, aby uniknąć możliwości robienia dokładek. Naucz się nakładać na talerz tyle, by po jedzeniu twój żołądek był napełniony w osiemdziesięciu procentach.

Powolne, uważne jedzenie

Pewnie już o tym słyszałaś, że powinno się jeść wolno, tak aby sygnał o tym trafił szybko do mózgu i tym samym pozwolił na zjedzenie mniejszej porcji. Trwa to około 20 minut.

Celebrowanie posiłków i delektowanie się smakiem również ma znaczenie. Badania wykazały, że osoby, które jedzą przed telewizorem, słuchając radia, siedząc przed komputerem, a nawet spotykając się ze znajomymi, jedzą nawet o 15% więcej! Zjadaj posiłki wyłącznie na siedząco, co pozwoli ci docenić smak i konsystencję potraw. Będziesz jadł wolniej, a po skończonym posiłku poczujesz przypływ energii.

Unikaj podjadania

Łatwo powiedzieć, ale jak wykonać. Opakowania z cukierkami, słodyczami schowaj w szafce. Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal! Przekąski, których chcesz jeść mniej, schowaj na końcu najwyższej lub najniższej półki, zastaw innymi produktami. W większości przypadków sama myśl, że masz się teraz przez to wszystko przedzierać wystarczy, by przeszła ci ochota na ich zjedzenie.
Kaloryczne dania, fast foody, gazowane napoje, słodycze i desery, lepiej trzymać z dala od naszych oczu, a najlepiej nie kupować ich i nie przynosić do domu!

Znajdź coś, co będzie ci przypominało o pilnowaniu kalorii

Może to być zwykłą waga łazienkowa. To skuteczny sposób na nieobjadanie się. Najlepiej, aby stała w widocznym miejscu i abyś mógł regularnie z niej korzystać. W jednym z badań obejmujących 3026 kobiet starających się schudnąć i utrzymać korzystną wagę, okazało się, że po dwóch latach panie, które ważyły się każdego dnia, straciły średnio po 5,5 kilograma. Natomiast te, które się nie ważyły, zyskały średnio ponad dwa kilogramy.

Zastosowanie tych rozwiązań pozwoli zaoszczędzić nawet kilkaset kalorii dziennie. Do ciebie należy zachowanie rozsądku i umiaru, aby znaleźć drogę ku zdrowiu poprzez odpowiednie odżywianie się.